Het restaureren van een bromfiets.

 

 

Het leek mij leuk om tijdens de koude najaarsdagen een artikeltje te schrijven over mijn ervaringen ( en tegenslagen ) tijdens het restaureren van mijn brommer.

 

Nou zullen velen van jullie tijdens het lezen een beetje gaan zuchten want helaas voor sommigen is mijn merk nu eenmaal Kreidler.  Ik zal proberen om neutraal te blijven want het maakt niet uit bij welk merk je je restauratielust loslaat.

 

Ten eerste is het zaak om een leuke complete oude brommer te vinden in ongerestaureerde orginele staat.

Een aantal jaren geleden ben ik met mn broer een keer naar Zwitserland gereden om daar, volgens de geruchten, op zoek te gaan naar oude brommers. ( in dit geval 50 cc kleinmotorfietsjes ). 

 

 

                              

 

Het is ons toen gelukt om wat oude Kreidlers, een DKW en een Puch scooter op te scharrelen. We hebben deze brommers "meegesmokkelt" over de grens. We hadden natuurlijk van alles een aankoopbewijs en de "ungultige" kentekens. Tja, om te kunnen restaureren moet je wel een basis hebben..

Op zich was het avontuur in Zwitserland al bijzonder, maar wat nog leuker is zijn de ideeën die je onderweg maakt over wat je met de "buit"gaat doen.

We konden natuurlijk niet alles houden dus we besloten om een deel te verkopen. Mijn broer hield de DKW en ik besloot een Kreidler RS van 1975 op te knappen.

 

Op zich was de RS een heel goede basis, de delen waren niet erg geroest en de tank had geen vorkinslag. ( De bekende deuken van Kreidler als je er mee tegen de grond aan gaat. )

Wel moest het geheel uit elkaar en van een nieuwe laklaag worden voorzien. De orginele lakkleur is gebruikt voor het frame. Het motorblokje moest worden gedemonteerd en voorzien van nieuwe afdichtingen. De cilinder heeft een goede schoonmaakbeurt gekregen en heeft een kietelbeurtje gehad. Om de cilinderkop weer mooi te krijgen heb ik bij een kennis de glasparelbak mogen gebruiken. (glasparelen is fijner dan zandstralen en laat geen putjes achter in het materiaal.)  

        

                                            

 

De voorvork is geheel uit elkaar geweest en voorzien van nieuwe afdichtingen binnenin en nieuwe sportkeringen. De voorvork is afgevuld met een speciale olie.

Alle verzonken delen zoals kettingspanners, assen en remhevels zijn weggebracht en van een nieuw laagje glanszink voorzien.

De A tank is opnieuw verchroomd bij Tolenaar Rotterdam, een knap staaltje vakmanschap. De remnaven heb ik zelf gepolijst en de remplaten geglasparelt. Daarna volgde het inspaken van de nieuwe velgen. Speciaal gezocht moest er worden naar velgen met de zg hoge spaakkoppen dit omdat anders de spaken krom gaan staan omdat ze in een verkeerde hoek aangespannen worden. Specialiteit is om de wielen zo rond mogelijk te krijgen om een rustig rijgedrag te garanderen. 

 

              

 

Voordeel was dat voor het inspaken de orginele klaverspaken konden worden gebruikt omdat deze na een flinke poetsbeurt nog erg mooi bleken te zijn.

Schoonmaken en ontvetten is een van de mindere ervaringen die ik heb met het restaureren maar het hoort er nou eenmaal bij.

Een tegenvaller was de orginele Francorchampsbuddy die ik op internet aangeschaft heb,,,,en dan niet de kwaliteit maar wel de prijs..... 

Gekregen bij een vriend, een leuk sportstuurtje, laten ontchromen en zelf geslepen en gepolijst, daarna opnieuw laten verchromen. Kosten?? 60 euro totaal en dan op de beurs eenzelfde nieuw stuurtje zien voor 22 euri. Ai ai...!

Al met al is het hele zoeken op beurzen, internet, bij kennissen en vrienden een belevenis die ik niet had willen missen. Het geeft veel voldoening om een machientje zelf te vinden, demonteren en daarna na montage weer in nieuwstaat op de weg te krijgen.

Einddoel RDW om de RS op ( motor ) kenteken te krijgen, in één keer gelukt maar dan wel met een goeddempende uitlaat.

 

                       

 

Waarschijnlijk zult u zeggen dat dit een bromfietsclub is en niet voor motoren maar keek u vroeger ook niet naar de RSjes van uw vrienden??? Ik hoop toch dat u ondanks de Kreidler veel plezier heeft gehad met het lezen van dit artikeltje.

 

Wij van de Etten Leurse bromfietsvrienden zouden het leuk vinden als u, als bezoeker van onze website, ook eens een soortgelijke beleving met uw hobby met ons zou willen delen.

Het houd de website fris en up to date