De restauratie van de Zündapp Falconette van Fred.

 

                 falconett restauratie 2

 

Van orgine een Zwitser met de korte buddy, hier een omschrijving wat Fred van plan is met zijn  “Falconette special”.

 

                               falconett restauratie 4 
 
De aanschaf en dan de complete af montage van de accessoires , zodat alles
goed past voor dat hij wordt gespoten .
Op de foto,s is ook goed te zien dat dit een hele speciale wordt met
omhooglopende uitlaat met fischtail en beenschild.

 
 
                .                                      falconett restauratie 5

                Om hem een zo,n super mogelijk buikschuiver uiterlijk mee te geven.
                Tevens heb ik een sierbeugel set laten buigen ( Gert - Jan ) net als bij een
                Kreidler eitank , voor de ultra vetkuif look.

          .                  .                                                     


                                        falconett restauratie 19Ook komt er een gereedschap kastje op van een kreidler .
Hij word dus wel "special" genoemd.
Hij wordt in de originele kleur donker blauw gespoten met crèmekleurige
accenten  ( two tone )  genoemd.

             
              falconett restauratie 15


                              Een hoop onderdelen liggen al bij Tollenaar om te verchromen ( kost alles )
                              Het motorblok en originele breitwand gaan naar Piet van der Gaag om
                              gereviseerd en een beetje getuned te worden.

          falconett restauratie 18        
Tevens komt er een spiegelsetje op het voorspatbord ,wat zeer zeldzaam is en
als accesoire in de sixties werd verkocht voor deze soort brommers
Ook een Vetta stuurkuipje komt er op,deze wordt gespoten i p v chroom voor
de klassieke look'

In het stuur komen osseogen die aan gaan bij normaal licht.

                                                                              Tot zover!

                       falconett restauratie 20

                   En Hier weer een update van de restauratie van de Falconette. Ondanks de kou heeft Fred niet stilgezeten.......

 

                        
Het binnenwerk van de schommel voorvork schoon gemaakt en na gekeken, de wieldeksels worden door mij gepolijst.
 
                     

                               dsc 0070


       De carter helften gedemonteerd en doe ik gelijk polijsten voordat het blok word gereviseerd.

                                    

 

 Vanmiddag toch maar weer even de schuur in om het originele Weinman voorwiel
uit elkaar te halen en dan de aluminium velg  en naaf  en deksel te
polijsten, dit is een gigantisch tering werk en alles zit onder !!

                          Heb een zwaar machine laten maken van 2 pk,werkt beter dan die huis en
                keuken polijstmachientjes die je zo stil duwt.
Polijst met 3 verschillende kleuren pasta.
Voor dat ik begin met polijsten schuur ik alle oneffen heden eruit,voor een
mooier resultaat.
                          Ga morgen om 2 setjes chrome spaken, en die haal ik bij Rene Wierix,deze
                          wielen hebben allemaal de zelfde spaken ,dus geen binnen en buiten spaken
                          zoals bij een later type wiel.

 

Volle krukas aangeschaft, dit is goedkoper dan alleen een nieuwe drijfstang
laten persen, zit zelfs al een nieuw piston pen lagertje bij.                                Tevens pakking setje gelijk mee laten komen , evenals 4 nieuwe c3 lagers en
koppelings platen en nieuwe kogels voor de schakel as en oliekeringen.

 

                              


De originele Breitwand cilinder gelijk even glas parel gestraald en een
nieuwe originele Mahle zuiger gescoord.

 

                            De cilinder wordt een beetje gekieteld met een derde spoelkanaal voor wat
            meer trekkracht en vermogen, en tevens gehoond voor de zuiger passing.
               Tevens wordt hij ook gelijk even gevlakt.

 

     

 

 

De restauratie van de Falconette vordert gestaag, de feestdagen brengen natuurlijk enige vertraging in het gebeuren.
Mijn blok is terug van de revisie en hij is gelijk gekieteld en gehoond voor
de nieuwe Mahle zuiger!

zundapp falconette projekt 2013  fred  48Ook mijn wielen zijn klaar van het richten, gelijk ook mijn nieuwe
continental white wall banden met de hand erop gelegd.
Dit om mijn velgen niet te beschadigen!
Ook mijn Zwanehals kickstarter gemonteerd op mijn gepolijste zijkap.

             zundapp falconette projekt 2013  fredAl mijn verchroom spullen zijn ook terug van Tollenaar, tot zover deze update.

 

zundapp falconette projekt 2013  fred  42

 Vandaag  de kabelboom gemaakt voor de Falconette, gemaakt met een krimpkous
Hij bestaat uit de kabelboom van de koplamp naar het zijkastje
Het gedeelte van de stuurschakelaar naar de koplamp
De kabel voor het remlicht
De kabel van de zij kast naar het achterlicht.

 

                                    kabelboom falconette 2


            Hij wordt in de koplamp en in de zij kast met stekkertjes aan elkaar
            gekoppeld met een stekkerblok en de draden van uit het blok
            Het lichtschema is te vinden op de site van wildeman zundapp.

 

 

 


510  511 lichtschema 
http://www.wildeman-zundapp.nl/
 
 
Hier de foto,s van mijn spuitwerk, dit is een mooie puzzel om alles weer in
elkaar te zetten., kost alles maar dan heb je ook wat.

spuitwerk falconette fred 2Helaas heeft hij de varkens snuit verkeerd om gespoten dus die gaat nog even
terug!!! ( moet alleen blauw )

De komende weken ga ik beginnen om hem in elkaar te zetten en zal ik telkens
een nieuwe update geven van de stand van zaken.

Vandaag begonnen met de montage van de zundapp Falconette.


   
Ik ben begonnen om eerst het balhoofd setje te plaatsen , daarna heb ik de
motorsteunen geplaatst met nieuwe rubbers ( zodat je geen speling op je
achterbrug krijgt )
    Ook de chrome standaard geplaatst, dan kan het frame hier even mooi op
    steunen, bij andere modellen zoals een 517 wordt dan de achterbrug eerst
    geplaatst.

 

                       Omdat dit model een vaste kettingkast heeft , wil ik hem hier niet op zetten
en plaats ik hem pas als de voorvork en voorwiel er in heb staan
Ook vandaag de balhoofd kogeltjes geplaatst met kogel lager vet  en de
schommel voorvork geplaatst.

                                      Maar van te voren wel eerst de veren en schommel aren terug geplaatst.
Morgen ga ik weer verder.

 

                                 

     Hier weer een update van wat ik vandaag gedaan heb.
Koplamp geplaatst met verchroomde rand , het voorspatbord geplaatst en
gelijk de 2 puntjes erop gemaakt met het verchroomde snuitje.

                  

 Ook de zijkapjes geplaatst van de voorvork, en de voorspatbord beugel
gepolijst en zundapp logo geplaatst.

 

                                   

 

We zijn weer een paar weekjes verder en de restauratie van de Falconette vordert gestaag.. Fred is beslist geen stilzitter en is volop bezig met het leuke gedeelte van de restauratie, DE MONTAGE,

Wederom heeft hij enkele foto's toegestuurd en het zichtbare resultaat van al zijn inspanningen komt tevoorschijn. Het polijsten van verschillende onderdelen blijft hij weliswaar "klotewerk " noemen maar uiteindelijk overwint de glans.

 

 restauratie  zundapp falconette fred  3

Bij deze weer een update van de stand van zaken na het weekend.
De varkens snuit is terug in de goede kleur, en heb hem gelijk gemonteerd
met het achterspatbord en de verlichting gelijk aan gesloten, zandloper
glaasje gemonteerd en bescherm beugel gemonteerd.

 

                               .restauratie zundapp falconette fred. 5


Ook de tandwiel krans aan de achterbrug geschroefd.

Het motorblok eronder gehangen, en de cilinder erop gezet , gelijk ook de 19
mm alvast gepast op de luchtfilter trechter en aanzuig rubber.
Ga nu verder met het aan sluiten van de kabelboom en de spannings regelaar
voor het laden van de accu van 6 volt.

 

 

 

 Vandaag de RVS binnen plaat gemaakt voor de kettingkast ( is normaal een
doorzichtig plastiek zak ) dit is veel mooier en degelijker!
Toen het achterwiel geplaatst en de nieuwe remstang aan  het rempedaal
gemaakt.
Ook de nieuwe room witte orginele magura handvaten geplaatst.

 

                                


Tevens gelijk de nieuwe ketting gespannen.
Morgen ga ik de remlicht schakelaar aan sluiten en de bedrading even
helemaal testen

 

Vandaag de tank geplaatst en het zwitserse zadel en de maantjes erop gezet,
nu nog wat kleine dingen nalopen zoals velichting enz.

 

                     


Probeer zo snel mogelijk naar de RDW in Rijen te gaan, dit doe ik zonder
stuur kuip en beenschild dit ivm beschadigen op de kar , ook de hella
osseogen doe ik als hij gekeurd is even als het spiegelsetje op het
voorspatbord , nu gewoon even een mooi stuur spiegeltje geplaatst.

en nu naar de keuring voor motorfiets......

 

      

                               

                            

 

 Dit is ook weer gebeurd!!
Is hij 30 jaar en ouder dan kost het nu:
 
Motorfiets identificatie
55 euro
Motorfiets beoordeling : 9 aspecten  :
55 euro
 
1 . wielbasis
2.  gewicht
3. verlichting
4. algehele beoordeling
5. claxon
6. spiegel links
7. geluid  max 90 decibel
8. speling op balhoofd, achterbrug en wielen
9. controle frame nummer en motor nummer
 
Leges voertuigbewijs deel 1 A  ( vin )
39 euro
 Leges tenaam stellen ( deel 1 B )
9,70 euro
 
 
Totaal :                      158,70 euro
 
Is de brommer of lichte motorfiets jonger dan 30 jaar dan kost het 55 euro
minder en worden de 9 aspecten niet gedaan, mits er een orgineel europees
kenteken bij is!!
Dit betekend niet een betriebserlaubnis ( dit is alleen een eigendoms bewijs
, zodat je geen aankoop verklaring hoeft te hebben )
Is het voertuig van 1971 ,of ouder, dan krijg je een blauwe plaat
 
Het omkeuren van brommer naar lichte motorfiets kost nu 55 euro!!

 

Dit zijn nu de voorwaarden anno 2013.

 

En dan nu het uiteindelijke resultaat, tevens het einde van dit restauratieverslag.
wij van de etten leurse bromfietsvrienden wensen fred heel veel fantastische kilometers toe op zijn prachtig gerestaureerde falconette.