6 

 

Brommers opvoeren

Voor een brommer geldt een maximumsnelheid van 45 kilometer per uur, terwijl een snorfiets niet sneller mag gaan dan 25 kilometer per uur.

Elke in ons land verkochte brom- of snorfiets moet zo uitgevoerd zijn dat hij niet meer dan 5 kilometer per uur harder kan dan toegestaan is; dit wordt de maximale "constructiesnelheid" genoemd.

Toch blijkt bij politiecontroles ongeveer een kwart van de aangehouden brom- en snorfietsen hogere snelheden te kunnen halen. Ze zijn aangepast om harder te kunnen rijden, oftewel "opgevoerd".

Hoewel de politiecijfers waarschijnlijk een overschatting van de werkelijkheid zijn, omdat sommige controles selectief gebeuren en daarbij dus vooral verdachte brommers getest zullen worden, geven de getallen wel aan dat er in ons land flink wat gesleuteld wordt aan brom- en snorfietsen om ze sneller te maken. Erg moeilijk is dat ook niet: via internet kun je gemakkelijk aan een "opvoersetje" komen dat door een beetje handige sleutelaar zelf is te monteren.

De rollerbank en het boetebeleid

Het op de openbare weg rondrijden op een opgevoerde bromfiets is wettelijk verboden, zelfs al houd je je netjes aan de maximumsnelheid. Omdat dit verbod op grote schaal geschonden wordt (vooral door jongeren), voert de politie regelmatig controles uit. Daarbij worden brommers (en snorfietsen) van de weg geplukt en getest op de zogenoemde "rollerbank".

Je bromfiets wordt op dit apparaat gezet, oom agent gaat erop zitten en geeft vervolgens vol gas. Hierdoor begint het achterwiel te draaien, en hetzelfde geldt voor de rollen waarop het wiel is neergezet. Hoe harder de rollen draaien, hoe groter het vermogen dat door de brommer wordt geleverd. Dit vermogen, dat op de teller van de rollerbank wordt weergegeven, wordt door de agenten vervolgens met behulp van een ijkingstabel vertaald naar een snelheid.

Blijkt je brommer harder te kunnen dan 54 kilometer per uur (d.w.z. een gemeten snelheid van 60 kilometer per uur minus 6 kilometer per uur om te corrigeren voor eventuele meetfouten), dan word je op een geldboete getrakteerd. De hoogte daarvan hangt af van de hoogte van de overschrijding.

Word je binnen twee jaar drie keer betrapt met een brommer die sneller kan dan 65 kilometer per uur (d.w.z. meer dan 15 kilometer per uur harder dan de constructiesnelheid van 50 kilometer per uur), dan kan de politie je bromfiets in beslag nemen.

Omdat opgevoerde bromfietsen vaak ook een lawaaierige uitlaat zonder begrenzing en zonder dempers hebben, kun je daarnaast soms nog een flinke boete wegens overschrijding van de toegestane geluidsniveaus oplopen.

Opvoertrucs

Heel wat bromfietsers laten zich hier blijkbaar niet door afschrikken en gaan toch aan het sleutelen. Ze zetten bijvoorbeeld een cilinder met een grotere inhoud (meestal 70 cc) op hun brommer. In feite wordt die hierdoor omgetoverd tot een motorfiets, want een bromfiets mag wettelijk gezien geen grotere cilinderinhoud hebben dan 50 cc.

Andere vaak toegepaste opvoertrucs zijn het monteren van een snellere uitlaat of een grotere carburateur, het aanpassen van de vertanding of het afstellen van de versteking. Ook wordt wel een andere variateur of zelfs een compleet nieuw motorblok op de brommer gezet.

Wie de controlerende politieagenten te slim af wil zien, rust zijn brommer bovendien uit met een schakelbare toerentalbegrenzer. Met dit illegale hulpmiddeltje kan een brommer letterlijk met een druk op de knop een stuk langzamer worden gemaakt als oom agent in zicht komt. En dan maar hopen dat hij dit niet in de gaten heeft als hij de bromfiets op de rollerbank zet.